Półka sprzedażowa w kawiarni
Po co jest, jaką generuje sprzedaż, jakie produkty powinny się na niej znaleźć i dlaczego?
Coraz częstszym standardem w szybko i dynamicznie zmieniającej się branży retail jest oferowanie klientom więcej niż jednej usługi w ramach danej lokalizacji. Spoglądając na dużych sieciowych graczy nie trudno zauważyć, że poszerzanie oferty w skali i budowanie większego przychodu z kategorii gastronomicznej o większej marżowości zdaje się być rozwiązaniem na współczesną może nie tyle recesję, ale co najmniej spowolnienie gospodarcze. Aby pomóc Wam zwiększyć przychody w tym trudnym okresie, dzielimy się naszą zbieraną latami już wiedzą o możliwościach półki sprzedażowej w kawiarniach i jej wykorzystania w celu zwiększania przychodu kawiarni, a tym samym jej rentowności.
Dlaczego warto?
Wiemy, że mając na głowie prowadzenie kawiarni masz dużo obowiązków i musisz wiedzieć, że nowe przedsięwzięcie jest warte zachodu. Dlatego zaczynamy od informacji na temat tego, co możesz zyskać. W coffeedeskowych kawiarniach sprzedaż akcesoriów do parzenia kawy oraz samej kawy stanowi ponad połowę przychodu kawiarni (w niektórych z nich nawet 60%). Sprzedaż produktów z półki wymaga mniejszego nakładu pracy baristów, wspiera sprzedaż na barze i stanowi doskonałe uzupełnienie oferty. Mamy niezbite dowody na to, że umiejętna sprzedaż z półki może podwoić przychody Twojej kawiarni, a my jesteśmy tu po to, by pomóc Ci zrobić to szybko i sprawnie.
Jak zacząć?
Nie musisz od razu budować ogromnej ściany. Możesz zacząć od kilku produktów i stopniowo rozbudowywać ofertę. Najważniejsze, aby półka którą przygotujesz była odpowiednio wypełniona produktami mieszczącymi się w okolicach kategorii, w jakiej pozycjonuje się twoja kawiarnia. Przykładowo, jeśli sprzedajesz słodkie kawy na bazie różnych rodzajów mleka, na półce możesz umieścić paczki kawy, z których przygotowujesz swoje napary, syropy których używasz, cukierki, które są podawane do kawy, czy wreszcie mleka, z których korzystasz. Najlepiej (jako kolejny krok) z naklejonymim QR kodami lub innego rodzaju instrukcjami, które poprowadzą gości po zakupie i pokażą, jak odtworzyć ich ulubiony smak kawy w domu.
Jeśli Twoja kawiarnia oprócz standardowych kaw na bazie espresso serwuje również kawy przelewowe, warto poszerzyć półkę o kawy i akcesoria do metod przelewowych. Dzięki temu będziecie mogli opowiadać o nowych produktach podczas parzenia czy podawania klientowi ulubionego naparu. Produkty z półki pozwalają na edukację gości odwiedzających lokal. Poszerzają ich horyzonty i pozwalają eksperymentować z nowymi smakami.
Gdzie postawić półkę?
Co umieścić na półce?
W naszych kawiarniach mamy podział na cztery główne kategorie
2. Małe akcesoria: młynki, drippery, serwery itp.
3. Herbata, matcha i ogólnie nie-kawa.
4. Większe sprzęty.
Jak rozmieszczamy produkty na półkach?
Czyste i designerskie półki to podstawa, natomiast pamiętaj o kilku ważnych regułach. Produkt premium bez ceny może być jeden na designerskiej półce, wszystko inne powinno być ładnie i estetycznie ustawione w rządku z dobrze, ale nie nachalnie wyeksponowaną ceną. Zadbaj, aby skala wielkości twojej półki była dostosowana do tego ile jest na niej produktów. Kluczem jest stałe wypełnienie półek w 80-90% tak aby nie było wrażenia odstraszająco małego asortymentu. Pamiętaj o tzw. fejsowaniu, czyli przesuwaniu produktów na czoło półki.
W Coffeedesku na najwyższej półce umieszczamy większe i droższe sprzęty, takie jak ekspresy i młynki automatyczne. Do ich zakupu potrzebne jest wsparcie personelu, zwykle pojawia się sporo pytań, poza tym dobrze, żeby przyszły Klient testował je pod okiem Twojego pracownika.
Najniższa półka to u nas termosy i kubki termiczne, przy zakupie których wystarczy najczęściej rzut oka na kolory i kształty.
Jak zacząć sprzedawać?
Social media mocno pomogą w zwiększaniu świadomości klientów i informowaniu o poszerzeniu asortymentu, dlatego komunikację warto oprzeć o swoje kanały. Na miejscu natomiast najłatwiej zacząć od dosprzedaży. Posiadanie półki z akcesoriami do parzenia kawy lub kawami które używamy na barze może w znaczący sposób ułatwić sposoby komunikacji sprzedażowej załogi, która bez problemu będzie mogła polecać np: ulubioną kawę danego klienta i zaproponować, że od teraz “nasz gość, może napić się jej w domu”.
Czasami podczas rozmów z klientami spotykamy się z obawą, że Klient, który kupił kawę w kawiarni, nie wypije jej na miejscu. Nasze doświadczenie obala ten mit - około 70% osób, które przychodzą do nas kupić paczkę kawy, zostaje w lokalu. Goście kupujący kawę do domu są zazwyczaj stałymi bywalcami kawiarni i cenią ją ze względu na atmosferę, którą udało wam się stworzyć na miejscu. Biorąc paczkę kawy, czy dripper ze sobą, zabierają trochę tej atmosfery ze sobą, chcąc ją odtworzyć w swojej kuchni.
Pamiętaj, aby robić dobrą inwentaryzację produktów na półce, oraz przygotuj się na to, że liczenie może chwilę zająć. Dzięki nowoczesnym systemom POS można sobie ułatwić życie, dlatego bardzo je polecamy. Najważniejsze, aby na bieżąco sprawdzać, co się sprzedaje a co nie i dlaczego. Bardzo istotne jest aby znać marżę produktów żeby nie “mielić pieniędzy” na próżno, a mieć fajny dodatkowy zysk z dodatkowej działalności.
Pro-tip: Oznacz półki w komentarzach w systemie POS numerami od 1 do 4 (Załóżmy że tyle masz półek) 1=kawa 2=herbata 3=akcesoria mini 4=akcesoria. Kiedy będziesz nabijać w posie towar z przypisanym numerem, filtrując raport widzisz która półka najlepiej performuje. Przeanalizuj ten parametr po 3 miesiącach, a dowiesz się, która półka sprzedaje najlepiej i to właśnie na niej staną twoje bestsellery.
Jesteśmy przekonani, że już po pierwszym kwartale działania odnotujecie wzrosty przychodów i polepszenie utargów dziennych, a wasi goście będa mieli kolejne powody do tego, by odwiedzać Waszą kawiarnię i kupić dobrą kawę na miejscu, ale też zabrać produkty potrzebne do jej przygotowania ze sobą. Nie zapomnijcie zapytać, jak im się podoba ta nowa, dodatkowa forma Waszej działalności i czego chcieliby więcej. To nie tylko wyniesie kawiarnię na nowy poziom, ale i pozwoli wam poznać bardziej waszych Gości, co jest kluczem do utrzymywania stałej i uczciwej relacji korzystnej dla obu stron, a dokładnie o to nam wszystkim chodzi!