Odwiedź stronę main
  • Home
  • Kategorie
  • Zestawy
  • Poradnik
  • Sklep B2B

Półka sprzedażowa w kawiarni

Po co jest, jaką generuje sprzedaż, jakie produkty powinny się na niej znaleźć i dlaczego?

Coraz częstszym standardem w szybko i dynamicznie zmieniającej się branży retail jest oferowanie klientom więcej niż jednej usługi w ramach danej lokalizacji. Spoglądając na dużych sieciowych graczy nie trudno zauważyć, że poszerzanie oferty w skali i budowanie większego przychodu z kategorii gastronomicznej o większej marżowości zdaje się być rozwiązaniem na współczesną może nie tyle recesję, ale co najmniej spowolnienie gospodarcze. Aby pomóc Wam zwiększyć przychody w tym trudnym okresie, dzielimy się naszą zbieraną latami już wiedzą o możliwościach półki sprzedażowej w kawiarniach i jej wykorzystania w celu zwiększania przychodu kawiarni, a tym samym jej rentowności. 


Dlaczego warto?

Wiemy, że mając na głowie prowadzenie kawiarni masz dużo obowiązków i musisz wiedzieć, że nowe przedsięwzięcie jest warte zachodu. Dlatego zaczynamy od informacji na temat tego, co możesz zyskać. W coffeedeskowych kawiarniach sprzedaż akcesoriów do parzenia kawy oraz samej kawy stanowi ponad połowę przychodu kawiarni (w niektórych z nich nawet 60%). Sprzedaż produktów z półki wymaga mniejszego nakładu pracy baristów, wspiera sprzedaż na barze i stanowi doskonałe uzupełnienie oferty. Mamy niezbite dowody na to, że umiejętna sprzedaż z półki może podwoić przychody Twojej kawiarni, a my jesteśmy tu po to, by pomóc Ci zrobić to szybko i sprawnie.


Jak zacząć?

Nie musisz od razu budować ogromnej ściany. Możesz zacząć od kilku produktów i stopniowo rozbudowywać ofertę. Najważniejsze, aby półka którą przygotujesz była odpowiednio wypełniona produktami mieszczącymi się w okolicach kategorii, w jakiej pozycjonuje się twoja kawiarnia. Przykładowo, jeśli sprzedajesz słodkie kawy na bazie różnych rodzajów mleka, na półce możesz umieścić paczki kawy, z których przygotowujesz swoje napary, syropy których używasz, cukierki, które są podawane do kawy, czy wreszcie mleka, z których korzystasz. Najlepiej (jako kolejny krok) z naklejonymim QR kodami lub innego rodzaju instrukcjami, które poprowadzą gości po zakupie i pokażą, jak odtworzyć ich ulubiony smak kawy w domu.


Jeśli Twoja kawiarnia oprócz standardowych kaw na bazie espresso serwuje również kawy przelewowe, warto poszerzyć półkę o kawy i akcesoria do metod przelewowych. Dzięki temu będziecie mogli opowiadać o nowych produktach podczas parzenia czy podawania klientowi ulubionego naparu. Produkty z półki pozwalają na edukację gości odwiedzających lokal. Poszerzają ich horyzonty i pozwalają eksperymentować z nowymi smakami.


Gdzie postawić półkę?


Umiejscowienie to bardzo ważna kwestia. Buduj swoją półkę sprzedażową w okolicy ustawiającej się do baru kolejki. Czekający na możliwość zamówienia goście z przyjemnością spojrzą na nowości w ofercie, poczytają etykiety kaw lub złapią i sprawdzą organoleptycznie, czy nowy kubek termiczny wygodnie trzyma się w dłoni. A jak już to zrobią jest duża szansa, że powędrują ja z nim do kasy.


Nauczeni własnymi doświadczeniami możemy powiedzieć też, gdzie nie stawiać półki — w bezpośrednim sąsiedztwie stolików, przy których siedzą goście. Nikt nie będzie chciał oglądać produktów mając jednocześnie wrażenie, że przeszkadza w rozmowie.


Co umieścić na półce?

W naszych kawiarniach mamy podział na cztery główne kategorie


1. Kawy speciality: espresso, przelewy, ciekawostki. 

2. Małe akcesoria: młynki, drippery, serwery itp. 

3. Herbata, matcha i ogólnie nie-kawa. 

4. Większe sprzęty.



Na start proponujemy, abyś wybrał 2 kategorie (kawa i coś jeszcze, na co pozwoli ci budżet) i zobaczył, jak to performuje na przykład w okresie jednego kwartału.


Jak rozmieszczamy produkty na półkach?

Czyste i designerskie półki to podstawa, natomiast pamiętaj o kilku ważnych regułach. Produkt premium bez ceny może być jeden na designerskiej półce, wszystko inne powinno być ładnie i estetycznie ustawione w rządku z dobrze, ale nie nachalnie wyeksponowaną ceną. Zadbaj, aby skala wielkości twojej półki była dostosowana do tego ile jest na niej produktów. Kluczem jest stałe wypełnienie półek w 80-90% tak aby nie było wrażenia odstraszająco małego asortymentu. Pamiętaj o tzw. fejsowaniu, czyli przesuwaniu produktów na czoło półki.


Produkty najważniejszych partnerów, czyli na przykład paczki tej samej kawy, którą sprzedajesz na barze oraz produkty wysokomarżowe, jednym słowem — rzeczy kluczowe z punktu widzenia sprzedaży, umieszczaj na wysokości wzroku. To miejsca, z których najczęściej kupujemy. 


W dobie zakupów internetowych dotarliśmy do punktu, w którym chcemy, aby było: ładnie szybko i wygodnie — również offline. Dlatego zadbaj, by dane kategorie były widoczne w całości na danej półce. Łatwiej wtedy o odnalezienie się w gąszczu informacji, jakie biją do nas z mocno nowoczesnego designu niektórych produktów.


W Coffeedesku na najwyższej półce umieszczamy większe i droższe sprzęty, takie jak ekspresy i młynki automatyczne. Do ich zakupu potrzebne jest wsparcie personelu, zwykle pojawia się sporo pytań, poza tym dobrze, żeby przyszły Klient testował je pod okiem Twojego pracownika.


Kolejne półki to akcesoria: kawiarki, spieniacze, młynki ręczne, serwery i drippery. Chcemy, żeby znalazły się na wysokości wzroku, bo to na ich sprzedaży najbardziej nam zależy, jest to też kategoria, w której łatwiej i podejmuje się wybory — często samodzielnie. W tych okolicach umieszczamy też opakowania kawy i herbaty, żeby można było swobodnie przeczytać smaki i aromaty opisane na opakowaniach.

Najniższa półka to u nas termosy i kubki termiczne, przy zakupie których wystarczy najczęściej rzut oka na kolory i kształty. 


Jak zacząć sprzedawać?

Social media mocno pomogą w zwiększaniu świadomości klientów i informowaniu o poszerzeniu asortymentu, dlatego komunikację warto oprzeć o swoje kanały. Na miejscu natomiast najłatwiej zacząć od dosprzedaży. Posiadanie półki z akcesoriami do parzenia kawy lub kawami które używamy na barze może w znaczący sposób ułatwić sposoby komunikacji sprzedażowej załogi, która bez problemu będzie mogła polecać np: ulubioną kawę danego klienta i zaproponować, że od teraz “nasz gość, może napić się jej w domu”.


Wątpliwości

Czasami podczas rozmów z klientami spotykamy się z obawą, że Klient, który kupił kawę w kawiarni, nie wypije jej na miejscu. Nasze doświadczenie obala ten mit - około 70% osób, które przychodzą do nas kupić paczkę kawy, zostaje w lokalu. Goście kupujący kawę do domu są zazwyczaj stałymi bywalcami kawiarni i cenią ją ze względu na atmosferę, którą udało wam się stworzyć na miejscu. Biorąc paczkę kawy, czy dripper ze sobą, zabierają trochę tej atmosfery ze sobą, chcąc ją odtworzyć w swojej kuchni.



Analityka

Pamiętaj, aby robić dobrą inwentaryzację produktów na półce, oraz przygotuj się na to, że liczenie może chwilę zająć. Dzięki nowoczesnym systemom POS można sobie ułatwić życie, dlatego bardzo je polecamy. Najważniejsze, aby na bieżąco sprawdzać, co się sprzedaje a co nie i dlaczego. Bardzo istotne jest aby znać marżę produktów żeby nie “mielić pieniędzy” na próżno, a mieć fajny dodatkowy zysk z dodatkowej działalności. 


Pro-tip: Oznacz półki w komentarzach w systemie POS numerami od 1 do 4 (Załóżmy że tyle masz półek)  1=kawa 2=herbata 3=akcesoria mini 4=akcesoria. Kiedy będziesz nabijać w posie towar z przypisanym numerem, filtrując raport widzisz która półka najlepiej performuje. Przeanalizuj ten parametr po 3 miesiącach, a dowiesz się, która półka sprzedaje najlepiej i to właśnie na niej staną twoje bestsellery. 


Jesteśmy przekonani, że już po pierwszym kwartale działania odnotujecie wzrosty przychodów i polepszenie utargów dziennych, a wasi goście będa mieli kolejne powody do tego, by odwiedzać Waszą kawiarnię i kupić dobrą kawę na miejscu, ale też zabrać produkty potrzebne do jej przygotowania ze sobą. Nie zapomnijcie zapytać, jak im się podoba ta nowa, dodatkowa forma Waszej działalności i czego chcieliby więcej. To nie tylko wyniesie kawiarnię na nowy poziom, ale i pozwoli wam poznać bardziej waszych Gości, co jest kluczem do utrzymywania stałej i uczciwej relacji korzystnej dla obu stron, a dokładnie o to nam wszystkim chodzi!


  • Home
  • Kategorie
  • Zestawy
  • Poradnik
  • Sklep B2B

Odwiedź naszą stronę internetową

Kontakt | FAQ | Polityka Prywatności | Blog

Niniejsza strona korzysta z plików cookies
W ramach naszego serwisu korzystamy z plików cookies. Niektóre z nich służą zapewnieniu poprawnego działania serwisu. Inne, po uzyskaniu Twojej zgody, są przez nas wykorzystywane do pomiarów i analiz korzystania z serwisu, dostosowania go do Twoich zainteresowań oraz prezentowania dopasowanych do Ciebie treści i reklam.

Niezbędne ciasteczka są konieczne do funkcjonowania strony i nie można ich wyłączyć w naszych systemach. Zazwyczaj są one ustawiane w odpowiedzi na Twoje działania, które sprowadzają się do próśb o usługi takie jak ustawianie preferencji prywatności, logowanie lub wypełnianie formularzy. Możesz ustawić w swojej przeglądarce blokadę lub ostrzeżenia o tych ciasteczkach, natomiast niektóre elementy strony nie będą wtedy działać. Te ciasteczka nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację użytkownika.


Ciasteczka funkcjonalne pozwalają naszej stronie zapewniać zwiększoną funkcjonalność i personalizację. Mogą być ustawione przez nas lub zewnętrznych dostawców, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli nie zgodzisz się na użycie tych ciasteczek, to niektóre lub wszystkie te usługi mogą działać nieprawidłowo.


Ciasteczka targetujące mogą być ustawione na naszej stronie przez naszych partnerów reklamowych. Mogą zostać wykorzystane przez te firmy, aby zbudować profil Twoich zainteresowań i pokazywać Ci bardziej dopasowane reklamy na innych stronach. Te ciasteczka nie przechowują bezpośrednio Twoich danych osobowych, ale opierają się na unikalnej identyfikacji Twojej przeglądarki i urządzenia. Jeśli nie zgodzisz się na użycie tych ciasteczek zobaczysz mniej dopasowane reklamy.


Ciasteczka wydajnościowe pozwalają nam zliczać odwiedziny i źródła ruchu na stronie, dzięki czemu możemy mierzyć i ulepszać działanie naszej platformy. W ten sposób możemy określić, które strony są najbardziej lub najmniej popularne i zaobserwować jak użytkownicy poruszają się po platformie. Zebrane informacje są przechowywane zbiorczo, a zatem anonimowe. Jeśli nie zgodzisz się na użycie tych ciasteczek, nie będziemy wiedzieć kiedy odwiedzasz naszą platformę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.


Ciasteczka nieskategoryzowane to ciasteczka, które nie zostały przypisane do żadnej kategorii ze względu na typ lub przeznaczenie.