Zacznijmy od napojów!
Nie samą kawą człowiek żyje! Poza kawą najwyższej jakości, w Twoim lokalu powinno znaleźć się sporo innych produktów, które pozwolą Ci zaspokoić potrzeby różnych grup klientów. Co powinno znaleźć się w idealnym menu kawiarni?
Herbata i napary
Tradycja picia herbaty w naszym kraju jest bardzo długa, podobnie zresztą jak zima w Polsce. Twoi klienci na pewno nie raz będą chcieli się ogrzać z kubkiem ulubionego naparu w ręku. Herbata jest też niestety często traktowana w kawiarniach po macoszemu, a na stolik gościa trafia wrzątek i koszyczek lub torebka z suszem zachęcające do samodzielnych eksperymentów. To trochę tak, jakby postawić przed klientem dripper i zmieloną kawę sugerując, żeby zalał kawę tak, jak najbardziej lubi. Herbata, podobnie jak kawa, ma swój optymalny czas i temperaturę parzenia i smakuje najlepiej w określonej intensywności. Gość przychodzący do kawiarni liczy, że jesteś ekspertem w tym, co robisz, postaraj się spełnić jego oczekiwania, a nawet je przekroczyć — chociażby podając, jako jeden z nielicznych lokali, doskonale zaparzoną herbatę.
Matcha (a może też hojicha?)
Rodzajów herbaty i sposobów jej przyrządzania są dziesiątki. W ostatnich latach dużą popularność zdobyła zielona herbata wysokiej jakości zmielona na proszek, która ma całe mnóstwo właściwości prozdrowotnych i energetyzujących. Wiele osób ceni sobie sposób, w jaki matcha pobudza — nie robi tego silnym kopniakiem tuż po spożyciu, jak kawa, a uwalnia się przez wiele godzin zwiększając koncentrację. Na bazie matchy można przygotować wiele napojów, zarówno na ciepło (matcha sauté, jako herbata czy matcha latte, np. z różanym syropem), jak i na zimno (matcha tonik, ice matcha latte i tym podobne). A jeśli natrafisz na klientów narzekających na intensywny, pełen umami i czasem odrobiny cierpkości smak matchy — zaproponuj im hojichę — prażoną kuzynkę matchy, której smak jest słodszy i delikatniejszy.
Kawa bezkofeinowa
W naszych kawiarniach zauważyliśmy coraz więcej pytań o kawę bezkofeinową. Najliczniejszą grupą konsumentów kawy bezkofeinowej są osoby w wieku 18-24 lat, jest to też grupa konsumująca bardzo dużo kawy poza domem, warto wziąć ją pod uwagę! Zainteresowanie decafem może wypływać z chęci prowadzenia zdrowego trybu życia, świadomości wpływu dużych ilości kofeiny na organizm, ale też po prostu z chęci wypicia kawy późnym popołudniem. (Warto wiedzieć: trend na decaf dotarł także na rynek herbaty, coraz łatwiej dostępne są herbaty bezkofeinowe). Pomyśl o tym, żeby zawsze mieć jakiś decaf dostępny w wersji przelewowej i pod espresso.
Kawowe koktajle
Koktajle bazujące na kawie, takie jak espresso martini czy cold brew negroni są znane na całym świecie. Twoja kawiarnia nie ma koncesji? Tym lepiej! Trend na „bez” - bez kofeiny, bez alkoholu, bez cukru coraz mocniej rozlewa się w gastronomii. Twoje kawowe mocktaile mogą być ciekawą alternatywą dla tradycyjnej kawy.
Craftowe piwo i naturalne wino
Jeśli w swoim lokalu masz jednak koncesję — pomyśl nad wprowadzeniem rzemieślniczego piwa i wina powstającego w naturalny sposób, bez siarczanów. Z naszych obserwacji wynika, że konsument kawy specialty, naturalnego wina i craftowego piwa to często ta sama osoba, a jeśli jeszcze nie — łatwo ją przekonywać do kolejnych grup produktowych i wydłużyć w ten sposób efektywne finansowo godziny funkcjonowania Twojego lokalu.
Soki
W Hiszpanii czy we Włoszech śniadanie składa się z kawy (która jeszcze rano może być z mlekiem), słodkiego wypieku i szklanki soku pomarańczowego. Na pewno masz gości z zagranicy albo takich, którzy właśnie wrócili i chcą poczuć się podobnie, jak podczas wakacji. Soki, świeżo wyciskane czy też gotowe, butelkowane, ale nadal z krótkim terminem spożycia i bez konserwantów, będą też idealną opcją dla dzieci i osób dbających o swoje zdrowie.
Produkty sezonowe
Poza stałą ofertą kaw, herbat i napojów, w kawiarni ważne jest zwrócenie uwagi na sezonowość i stworzenie rotującego menu na lato czy na chłodniejsze dni. W menu letnim powinny znaleźć się wszelkiego rodzaju zimne kawy — na bazie mleka, z dodatkami takimi jak tonik czy sok pomarańczowy oraz czarne bez dodatków, ale często zachwycające owocowym smakiem, takie jak cold brew i nitro. Zimą warto do menu wprowadzić napoje mleczne na bazie rozgrzewających produktów takich jak kurkuma czy imbir oraz rozszerzyć wybór herbat.
A co z jedzeniem? Otwierając kawiarnię musisz zadać sobie pytanie, czy chcesz, aby była lokalem skupionym na kawie i innych napojach, czy chcesz zaoferować klientom coś jeszcze. Są lokale, które z sukcesem łączą kawę ze śniadaniami, lunchami, a nawet koktajlami i winem naturalnym. Nierzadkie są też kawiarnie-piekarnie czy kawiarnie-cukiernie. Nadal dużą popularnością cieszą się jednak miejsca, gdzie kawa gra pierwsze skrzypce. Wybór należy do Ciebie, a my tylko podpowiadamy, co idzie w parze z dobrą kawą!
Ciasta i ciastka
Przerwa na kawę dla wielu jest jednoznaczna z czasem na coś słodkiego. Kawa idealnie łączy się ze słodkimi smakami (przeczytaj więcej o coffee pairing, albo zerknij na nasz donut pairing). Warto mieć w ofercie większe i mniejsze słodkości — coś dla fanów serników, brownie i koniecznie coś dla vegan, a do tego mniejszą opcję, taką jak ciastka owsiane czy czekoladowe lub słodkości w stylu portugalskich pasteis de nata. Poza ciastami dobrze jest zaproponować klientom coś, co łatwo zabiorą ze sobą (albo zjedzą na miejscu, jeśli wolą opcję bardziej glutenowe): drożdżówki, croissanty i im podobne wypieki. Jeśli pozwala Ci na to przestrzeń — możesz wypiekać część ciast na miejscu i zwiększyć w ten sposób swoją marżowość. Na początek warto zawsze znaleźć lokalnego dostawcę lub pracownię cukierniczą i zorientować się, jakie słodycze lubią Twoi klienci.
Dobre pieczywo i kanapki
Zamów pieczywo z kilku okolicznych piekarni i zrób teksty wśród pracowników. Albo, jeśli masz taką możliwość, serwuj kanapki na różnych rodzajach pieczywa przez jakiś czas i zobacz, które cieszą się największą popularnością. Ucz się na naszych błędach — kiedyś zmieniliśmy pieczywo naszej słynnej kanapki z tamaryndowcem na inne i przez kolejne kilka tygodni słuchaliśmy tęsknot naszych stałych klientów za starą wersją, która szybko wróciła! Dobre pieczywo to podstawa, nie warto na nim oszczędzać.
Słone wypieki
Wiadomo, kawiarnia to przede wszystkim słodycze. Pamiętaj jednak, że masz mnóstwo klientów, którzy łapią kawę w drodze do pracy i nie mają już czasu pójść nigdzie indziej po przekąskę na lunch. Zapewnij im wybór wytrawnych danishy czy słonego nadzienia w cieście francuskim lub drożdżowym, będą Ci wdzięczni!
Coś zdrowego i bezglutenowego
Wśród Twoich gości na pewno znajdują się osoby z nietolerancjami pokarmowymi, na diecie albo po prostu pragnące jeść zdrowo. Zatroszcz się także o nie, dbając o to, by w menu zawsze była co najmniej jedna pozycja bezglutenowa, wegańska, bezcukrowa (absolutnie nie musisz spełnić wszystkich tych warunków w jednym produkcie!). My proponujemy naszym gościom pudding chia lub owsiankę na mleku roślinnym. Inne popularne opcje to chociażby pudding z tapioki, wszelkiego rodzaju gryczanki, jaglanki, sałatki.